نیروی هوایی سوئد در ماههای اخیر سفارش خرید جدیدترین مدل جنگنده گریپن را داده است که از یک موتور ارتقا یافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره میبرد. در این مدل ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
ساب ۳۹ گریپن جنگنده چندمنظوره سبک و تکموتوره است که توسط شرکت سوئدی ساب سوئد طراحی و تولید شده است. گریپن که در ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال ۱۹۹۷ به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگندههای ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن شد. این هواپیما در سالهای بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان هم فروخته شد.
گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگندههای قبلی شرکت ساب از طراحی بالمثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره میبرد. مدلهای تازهتر ساب ۳۹ به تجهیزات سوختگیری هوایی هم مجهز شدهاند و مدلهای صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو میگیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگندههای اف-۱۸ هورنت هم نصب شدهاست.
جنگنده ساب بارها مورد بروزرسانی قرار گرفته است و هم اکنون جزء برترین جنگنده های جهان خصوصا در زمینه رهگیر و حمله به اهداف چند منظوره است.
خصوصیت بیشتر جنگندههای اروپایی این است که بیشتر جنگندههایی سبک نسبت به همتایان آمریکایی خود و همچنین چابک و با قابلیت مانور بالا هستند و دارای شعاع عملیاتی محدودتری نسبت به آنان می باشند. سیستم های دیجیتالی و کامپیوتری که امروزه در همه هواپیماها به وفور یافت می شود، در این هواپیما به مفهوم وسیع تری استفاده شده است.
جنگنده سوئدی گریپن با کد JAS-39، اولین جنگنده نسل جدید چند ماموریته با قابلیت تغییر پذیری بالا است که وارد خدمت شده است. این هواپیما، جنگنده ایست که برای مقابله با تهدید های هواپیماهای غرب، یعنی آمریکا که به سرعت در حال تولید جنگنده های پیشرفته و تجهیز ناوگان هوایی خود است، طراحی شده و از توانایی های بسیاری برخوردار می باشد.
سیستم دیجیتالی مجتمع کلی این هواپیما، بیشترین سازگاری و توانایی مقابله با دشمن را برای این جنگنده فراهم میکند. خلبان چنین هواپیمایی، میتواند به راحتی اطلاعات تاکتیکی ماموریت خود را با هواپیماهای دوست به اشتراک بگذارد، بدون اینکه با به کارگیری این امواج توسط دشمن شناسایی شود. مدل دو خدمه ای این هواپیما نیز برای انجام ماموریت های پیچیده تر که احتیاج به دقت عمل و تنظیم های فراوان دارد، موجود و در حال عرضه است. این هواپیما، همانطور که در ابتدا بیان شد، جنگنده ای جوان و از نسل جدید است که در سال 1997 به خدمت نیروی هوایی سوئد در آمد.
تاکنون کشورهایی مانند جمهوری چک، آفریقای جنوبی و مجارستان سفارش هایی را برای خرید این هواپیما و در نتیجه تقویت ناوگان هوایی خود داده اند که این جنگندهها یا در حال تحویل یا در آینده تحویل خواهند شد. این هواپیما در ماموریت های هوا به هوا قابلیت حمل موشک های معمول مانند سایدوایندر و آمرام را داشته و در عین حال، می تواند با بمب ها و موشک های هوا به زمینی مانند BK-90 و موشک های ضد تشعشع برای ماموریت های هوا به زمین تجهیز شود. این جنگنده نیز طبق معمول همیشگی هواپیماهای جنگنده اروپایی از بال های دلتا شکل یا مثلثی که همه شما با آن آشنا هستید بهره مند بوده و سکان افقی انتهای هواپیما به جلو منتقل شده و از آن یک جنگنده کانارد ساخته است.
قدرت ترمز های ساب به حدی موثر عمل میکند که بدون داشتن سیستم معکوس کننده کشش موتور، می تواند متوقف شود. این جنگنده، هواپیمایی با وزن حدود 6تن هواپیمایی بسیار سبک به شمار آمده و قادر است که در تمامی ارتفاعات با سرعت مافوق صوت پرواز کند، و در ضمن، طول آن نیز از 15 متر تجاوز نمی کند. شاید نام این هواپیما تا حدودی برای شما عجیب باشد، نام «گریپن» در حقیقت همان موجود افسانه ای است که نصف تنه آن بدن شیر و نصف دیگر تنش بدن عقاب می باشد که موضوعی معمولی در مورد نام گذاری هواپیماهاست، چون بسیاری از شرکت اغراق بسیاری در لقب دهی به هواپیماهای ساخت خودشان صورت می دهند.
گرپین دارای هفت آویزگاه خارجی تسلیحات و بار می باشد که دو آویزگاه در نوک بال ها چهار تا زیر بالها در زیر بدنه قرار گرفته است. موشک های هوا به هوا شامل میکا ، آمرام و سایدواندر می باشد که با کد RB74 در نیروی هوایی سوءد شناخته می شود. موشک AIM-9L سایدواندر موشکی کوتاه برد می باشد که برای افزایش قابلیت های Dogfight طراحی شده است.موشک های هوا به زمین نیز شامل موشک های ضد کشتی هدایت شونده راداری Saab RBS 15 F و موشک ماوریک ساخت ریتءون است.
به گونه ای جدیدتراین جنگنده در آینده مجهز به موشک های کوتاه برد هوا به هوای IRIS-T و نیز موشک های هوا به هوای فراتر از میدان دید متءور خواهند شد.علاوه بر این پرتاب موشک دورایستای KEPD 350 نیز از این جنگنده با موفقیت همراه بوده است.
توپ 27 میلیمتری مائوزر نصب شده در داخل بدنه به صورت خودکار دارای هدایت راداری می باشد. ضمناً نوعی غلاف شلیک راکت تیز با موفقیت روی گرپین آزمایش شده و به صورت عملیاتی روی این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته است.
مشخصات ساب 39 گرپین در یک نگاه
وزن هواپيما 6500 كيلوگرم است
حداكثر وزن هواپيما در حالت رزمی 12500 كيلوگرم(يعنی تقريبا به اندازه وزن خودش مهمات حمل میكند)
فاصله پهنای دوبال 8 متر
طول هواپيما 12 متر
موشكهای هوا به هوای ميان برد: آمرام و اسپارو
موشكهای هوا به هوای كوتاه برد: سايدواندر و اسرام
توپ 27 ميليمتری
انواع موشك های ضد كشتی (هارپون)
انواع موشكها و راكتهای هوا به زمين(ماوريك)
سيستم جنگ الكترونيك و غلافهای داخلی و خارجی شناسايی و جاسوسی
سه تانكر اضافی جهت طی مسافتهای طولانی
قابليت سوخت گيری هوا به هوا
موتور هواپيما اف 404 جنرال الكتريك است كه تحت ليسانس ولوو به نام آر- ام 12 توليد می شود
و توانايی توليد 18000 پوند نيرو را دارد
حداكثر سرعت هواپيما در ارتفاع بالا 2 ماخ و در ارتفاع پست 1.15 ماخ می باشد
اين هواپيما در كمتر از 2 دقيقه میتواند تا ارتفاع 10 كيلومتری از سطح زمين صعود كند
و در كمتر از 30 ثانيه تا 1.1 ماخ سرعت بگيرد .
اين جنگنده در برابر فشاری برابر 9 جي در حالت رزمی مقاومت می كند
همچنين آمادگی انجام گردشهای ناگهانی در داگ فايت تا 30 درجه را داراست
قيمت عملياتی اين جنگنده (قيمت 1 فروند همراه با آموزشهای فنی تعمير و نگهداری و دوره های خلبانی
پشتيبانی قطعات و تسليحات ) بيش از 50 ميليون دلار است
.: Weblog Themes By Pichak :.